انجمن بهره‌وری می‌تواند نقش مؤثری در پیوند وزارت نیرو با صنعت و کشاورزی ایفا کند

انجمن بهره‌وری می‌تواند نقش مؤثری در پیوند وزارت نیرو با صنعت و کشاورزی ایفا کند

معاون سرمایه انسانی وزارت نیرو با امضای تفاهم‌نامه همکاری با وزارت علوم برای حل مسائل کلان آب و برق از طریق دانشگاه‌ها، از انجمن بهره‌وری ایران خواست تا نقش میانجی‌گر میان دستگاه‌های اجرایی را ایفا کند و بر ضرورت حرکت ملی بهره‌وری با مشارکت همه ذی‌نفعان تأکید کرد.

به گزارش برق نیوز، نشست مشترک معاونت سرمایه انسانی، تحقیقات و فناوری اطلاعات وزارت نیرو با معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، عصر روز یکشنبه، ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ به میزبانی وزارت نیرو برگزار شد.

در این نشست، ماشاءالله تابع‌جماعت، معاون سرمایه انسانی، تحقیقات و فناوری اطلاعات وزارت نیرو، سید مهدی ابطحی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، و سید حمید کلانتری، مدیرعامل انجمن بهره‌وری ایران، حضور داشتند. موضوع اصلی این دیدار، امضای «تفاهم‌نامه بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی و پژوهشی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در حل مسائل اصلی و بلندمدت وزارت نیرو» بود که میان معاونت سرمایه انسانی وزارت نیرو و معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم به امضا رسید.

بر اساس مفاد این تفاهم‌نامه، واگذاری کلان‌مسئله‌های وزارت نیرو به دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور به منظور حل مسائل اصلی و بلندمدت صنعت آب و برق، در دستور کار قرار می‌گیرد. همچنین توسعه فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی بین دانشگاه‌ها، مؤسسات پژوهشی و وزارت نیرو با هدف تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه، و تقویت مراکز هدایت شغلی در راستای مهارت‌افزایی و آشنایی دانشجویان با محیط کار، از دیگر محور‌های این تفاهم‌نامه به شمار می‌آید.

شناسایی و انتقال فناوری‌های مورد نیاز وزارت نیرو، جهت‌دهی به تحقیقات دانشگاهی، توسعه دانش و فناوری‌های کاربردی و مورد نیاز وزارت نیرو، و بهره‌گیری دانشگاه‌ها از امکانات آزمایشگاهی و تجهیزات واحد‌های وزارت نیرو نیز بخشی از اهداف امضای این تفاهم‌نامه مشترک اعلام شده است.

در بخشی از این نشست، معاون سرمایه انسانی، تحقیقات و فناوری اطلاعات وزارت نیرو ضمن عرض تسلیت ایام محرم، بر اهمیت موضوع بهره‌وری تأکید کرد و افزود: ما با دو وجه از بهره‌وری مواجه هستیم؛ یک وجه ملی و یک وجه داخلی وزارت نیرو. وجه نخست، بهره‌وری آب، برق و انرژی است که نیازمند حمایت و همراهی در سطح ملی است. تنها وزارت نیرو مسئول این موضوع نیست؛ مجموعه دولت، دستگاه‌هایی که مصرف‌کننده آب و برق هستند و همه مردم باید در یک حرکت ملی در مسیر بهره‌وری مشارکت داشته باشند.

وی وجه دوم را بهره‌وری در داخل وزارت نیرو دانست و تصریح کرد: این وجه بر بهره‌وری پروژه‌ها تأکید دارد؛ اینکه همه اقدامات سریع‌تر به نتیجه برسند، با کیفیت بالاتر، هزینه کمتر، زمان محدودتر، صحیح‌تر و به‌موقع اجرا شوند. از سوی دیگر، بهره‌وری نیروی انسانی و بهره‌وری منابع مالی نیز از موضوعات داخلی وزارت نیروست که همه بخش‌های وزارتخانه موظف به پرداختن به آن هستند.

تابع‌جماعت با بیان اینکه موضوع اصلی، بهره‌وری آب، برق و انرژی است، خاطرنشان کرد: ما امروز با یک پارادوکس واقعی مواجه هستیم؛ از یک طرف منابع کشور محدود است و هر روز نیز محدودتر می‌شود و از طرف دیگر نیاز‌ها متنوع‌تر و گسترده‌تر می‌شوند. در واقع از هر دو سو با فشار مواجه هستیم؛ هم منابع محدودتر می‌شود و هم نیاز‌ها افزایش پیدا می‌کند. در چنین شرایطی واقعاً راهی جز بهره‌وری وجود ندارد.

وی با اشاره به حوزه کشاورزی تأکید کرد: نمی‌توان کشاورزی را به‌طور گسترده محدود کرد؛ البته ممکن است در برخی مناطق یا برای برخی محصولات محدودیت‌هایی اعمال شود، اما کشاورزی با معیشت مردم، زندگی مردم، امنیت غذایی و نیاز‌های روزمره جامعه گره خورده است؛ بنابراین باید آن را حفظ کرد و راه‌حل اصلی، افزایش بهره‌وری آن است؛ یعنی با منابع محدود آب، محصول بیشتری تولید شود.

معاون وزیر نیرو در ادامه وضعیت حوزه برق را مشابه آب ارزیابی کرد و گفت: نمی‌توان نیاز‌های متنوع و روزافزون جامعه به برق را محدود کرد. توسعه زیرساخت‌ها، صنعت، خدمات و کشاورزی همگی به برق وابسته‌اند و برق زیرساخت توسعه است؛ بنابراین تنها راه، بهره‌ورتر شدن از طریق فناوری، ابزار‌ها و روش‌های نوین خواهد بود. امروز در کشور و به‌ویژه در شرایطی که ناترازی آب، برق و سایر حوزه‌ها آشکار شده، چاره‌ای جز بهره‌وری وجود ندارد. باید توسعه را ادامه دهیم، اما با مصرف منابع کمتر؛ و این دقیقاً معنای بهره‌وری است.

تابع‌جماعت تحقق بهره‌وری را بدون مشارکت مردم ممکن ندانست و اظهار داشت: واقعاً یک اصل روان‌شناختی وجود دارد که می‌گوید انسان‌ها الزاماً لازم نیست در همه چیز هم‌نظر باشند؛ اگر منافع مشترک داشته باشند، می‌توانند در کنار هم حرکت کنند؛ بنابراین باید منافع ذی‌نفعان تأمین شود؛ یعنی رابطه‌ای برد-برد شکل بگیرد تا مردم، صنعتگر، کشاورز و همه ذی‌نفعان احساس کنند در این فرایند منفعتی برای آنها ایجاد شده است و در عین حال کشور نیز منتفع می‌شود.

معاون سرمایه انسانی، تحقیقات و فناوری اطلاعات وزارت نیرو در ادامه تصریح کرد: یکی از خواسته‌های جدی ما این است که انجمن بهره‌وری ایران نقش میانجی را ایفا کند؛ یعنی بتواند میان دستگاه‌های مختلف ارتباط ایجاد کند. ما به‌عنوان یک دستگاه اجرایی، ذی‌نفع محدوده مشخصی هستیم، اما اگر انجمن به‌عنوان یک نهاد تخصصی، حرفه‌ای، علمی و دانش‌محور بتواند ارتباط میان وزارت نیرو و جهاد کشاورزی در حوزه آب، میان صنعت و وزارت نیرو در حوزه برق و همچنین ارتباط با مردم را تقویت کند، به نظر ما اثربخشی بسیار بیشتری خواهد داشت.

وی افزود: اگر این پیام از زبان انجمن منتقل شود و اقدامات لازم پیگیری شود، اثرگذاری آن بیشتر خواهد بود؛ بنابراین درخواست ما این است که علاوه بر همکاری‌های تخصصی و استفاده از ظرفیت تیم‌های کارشناسی و صاحب‌نظران انجمن، این نقش ارتباطی و میان‌بخشی نیز تقویت شود؛ چراکه تحقق این حرکت ملی بدون مشارکت ذی‌نفعان و حضور مردم امکان‌پذیر نخواهد بود.

منبع : برق نیوز

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه

نیروبیت

رسانه تخصصی حوزه برق الکترونیک و انرژی